ALGEMENE VOORWAARDEN

ALGEMENE VOORWAARDEN | Versie: 11-24 (november 2024)

 

Artikel 1 Toepasselijkheid 

1.1 Deze algemene verkoop- en leveringsvoorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, opdrachten en overeenkomsten waarbij ‘de Leverancier’ (zijnde GKS, Adhetec en/of WiFi4All) goederen en/of diensten van welke aard en onder welke benaming dan ook aan de Klant levert. Onder ‘de Klant’ wordt verstaan; iedere (rechts)persoon die goederen en/of diensten van de Leverancier afneemt.

1.2 De Leverancier is bevoegd om eenzijdig wijzigingen in deze Algemene Voorwaarden aan te brengen. Wijzigingen treden vier weken na de bekendmaking, of op een latere door de Leverancier op te geven datum, in werking. 

1.3 De onderhavige Algemene Voorwaarden zijn eveneens van toepassing op overeenkomsten met de Leverancier, voor de uitvoering waarvan door de Leverancier derden worden betrokken. 

1.4 De toepasselijkheid van inkoop-, aanbestedings- of andere voorwaarden van De Klant op bestaande of toekomstige aanbiedingen, offertes en overeenkomsten wordt uitdrukkelijk uitgesloten. 

1.5 Ook indien de Leverancier niet steeds naleving van deze Algemene Voorwaarden verlangt of heeft verlangd, verliest zij nimmer het recht om naleving van de Algemene Voorwaarden te verlangen. 

1.6 Indien één of meerdere bepalingen in de tussen partijen gesloten overeenkomst of deze Algemene Voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft het overige in de overeenkomst en deze Algemene Voorwaarden bepaalde volledig van toepassing. In plaats van het  vernietigde of nietige deel geldt dan als overeengekomen hetgeen op rechtsgeldige wijze het dichtst komt bij hetgeen de Leverancier en De Klant overeengekomen zouden zijn, indien zij de nietigheid of vernietigbaarheid gekend zouden hebben.

1.7 Deze voorwaarden vervangen alle voorgaande versies van Algemene Voorwaarden van de Leverancier. 

Artikel 2 Aanbod, aanvaarding, prijs en facturatie 

2.1 De aanbiedingen en offertes van de Leverancier zijn vrijblijvend tenzij anders is aangegeven in de offerte. Aanbiedingen kunnen worden gedaan onder het gelijktijdige voorbehoud van goedkeuring door de directie.   

2.2 De in aanbiedingen en offertes van de Leverancier genoemde bedragen zijn exclusief BTW en andere door de overheid verplicht gestelde heffingen en bijdragen, tenzij uitdruk-kelijk anders is vermeld. 

2.3 Indien door partijen het honorarium voor de door de Leverancier te verrichten werkzaam-heden niet is vastgesteld op een bepaald totaalbedrag, geldt voor werkzaamheden die noodzakelijkerwijs of op verzoek van De Klant buiten kantooruren zijn verricht een toeslag op het overeengekomen of gebruikelijke uurtarief van de Leverancier. Deze toeslag bedraagt:

– per gewerkt uur  op werkdagen tussen 18.00 en 23.00 uur: uurtarief + 50%;

– per gewerkt uur op werkdagen tussen 23:00 en 7:30 uur: uurtarief + 100%;

– per gewerkt uur op zaterdag, zondag en feestdagen tussen 7:30 en 18.00 uur: uurtarief + 100%; 

– per gewerkt uur op zaterdag, zondag en feestdagen tussen 18.00 uur en 7:30: uurtarief + 200%.

2.4 De in aanbiedingen en offertes van de Leverancier genoemde bedragen zijn gesteld in Euro (€), tenzij uitdrukkelijk een andere munteenheid is vermeld.  

2.5 De Klant is bij de minste twijfel over de juistheid van de aanbieding of offerte, verplicht deze ter verificatie aan de Leverancier voor te leggen. De Leverancier kan niet worden gehouden aan kennelijke vergissingen of verschrijvingen in aanbiedingen en offertes.  

2.6 De Leverancier verlangt in alle gevallen dat de gesloten overeenkomst schriftelijk (waaronder tevens begrepen ‘per e-mail’) wordt vastgelegd. De overeenkomst komt tot stand indien de Klant akkoord geeft op de offerte en de Leverancier vervolgens de opdracht bevestigd of indien de Leverancier tot uitvoering overgaat.

2.7 Indien een aanbieding of offerte (mede) gebaseerd is op de kostprijs van goederen en diensten van derden (waaronder ook licenties en abonnementen) en deze kostprijs na de totstandkoming van de overeenkomst wordt verhoogd, behoudt de Leverancier zich het recht voor het bedrag van de verhoging in rekening te brengen bij de Klant. Deze verhoging staat los van het bepaalde in artikel 2.10.

2.8 De Leverancier factureert maandelijks dan wel direct na levering, tenzij anders overeen is gekomen. Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum. Als de Klant bezwaren heeft tegen een factuur dient dat binnen de betalingstermijn onderbouwd te worden gemeld.

2.9 De factuur voor een nieuwe termijn voor de uitvoering van de overeengekomen diensten, abonnementen en licenties wordt voor de aanvang van die nieuwe termijn verzonden aan De Klant.   

2.10 Als de overeenkomst niet uitdrukkelijk voorziet in de mogelijkheid van de Leverancier tot aanpassing van de prijzen of tarieven, geldt dat de Leverancier eens per kalenderjaar gerechtigd is haar prijzen/tarieven te verhogen. De verhoging vindt plaats op basis van de wijziging van het maandprijsindexcijfer volgens de consumentenprijsindex (CPI) reeks alle huishoudens (2015=100), gepubliceerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) 

De gewijzigde prijs wordt als volgt berekend: neem de geldende prijs op de wijzigingsdatum en vermenigvuldig deze met het indexcijfer van vier kalendermaanden voor de aanpassingsmaand, gedeeld door het indexcijfer van zestien kalendermaanden voor de aanpassingsmaand. Het resultaat van deze berekening wordt vervolgens met 3% verhoogd om de uiteindelijke nieuwe prijs vast te stellen. 

2.11 De prijs (het tarief) wordt niet gewijzigd indien een indexering van de prijs leidt tot een lagere prijs dan de laatst geldende.

2.12 Indien het CBS bekendmaking van genoemd prijsindexcijfer staakt of de basis van de berekening daarvan wijzigt, zal een zoveel mogelijk daaraan aangepast of vergelijkbaar indexcijfer worden gehanteerd.

2.13 Indien de Klant in gebreke blijft in de tijdige betaling van een factuur, dan is de Klant van rechtswege in verzuim. De Klant is de wettelijke handelsrente verschuldigd vanaf de vervaldatum van de factuur.  

2.14 Bij niet tijdige betaling is De Klant, naast het verschuldigde bedrag en de daarop verschenen rente, gehouden tot volledige vergoeding van de volgende door de Leverancier te maken kosten:

  1. buitengerechtelijke incassokosten conform het Besluit Vergoeding voor Buitengerechte-lijke incassokosten, dan wel een daarvoor in de plaats gekomen regeling;
    b. de kosten voor advocaten, deurwaarders en/of incassobureaus;
      c. de eventueel gemaakte gerechtelijke- en executiekosten. 

2.15 Door de Klant gedane betalingen strekken in de eerste plaats in mindering op de (incasso)kosten, vervolgens in mindering op de opengevallen rente en ten slotte in mindering op de hoofdsom en de lopende rente. 

2.16  Bezwaren tegen de hoogte van een factuur schorten de betalingsverplichting van de Klant niet op. 

2.17  De Leverancier heeft in alle gevallen het recht om voor levering van diensten en producten betaling vooraf te bedingen.  

2.18  Indien goederen zijn besteld, kunnen per order extra kosten in rekening worden gebracht ter zake van de verzending en/of administratie. 

2.19 De Klant is nimmer gerechtigd tot verrekening of opschorting van door haar aan de Leverancier verschuldigde bedragen.  

Artikel 3 Levering en leveringstermijn 

3.1 Zaken gelden als geleverd zodra de Leverancier de Klant informeert dat deze klaar staan om opgehaald of verzonden te worden, ongeacht of ze nog gemonteerd moeten worden. Dit kan bij de Leverancier zelf of bij een derde zijn. Vanaf dat moment draagt de Klant het risico voor de zaken.

3.2 Indien partijen uitdrukkelijk overeenkomen dat de Leverancier het transport van de zaken verzorgt, zijn zowel de transportkosten als het risico van verlies of schade en herstel daarvan tijdens het transport voor rekening van de Klant. 

3.3 De Leverancier spant zich er redelijkerwijs voor in de door hem genoemde of tussen partijen overeengekomen, al dan niet uiterste, (leverings-)termijnen en/of (oplever-)data zoveel mogelijk in acht te nemen. Door de Leverancier genoemde of tussen partijen overeengekomen (tussentijdse) (oplever-)data, gelden steeds als streefdata, binden de Leverancier niet en hebben steeds een indicatief karakter. 

3.4 Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen is de Leverancier gerechtigd de overeenkomst in delen uit te voeren en het aldus uitgevoerde gedeelte afzonderlijk te factureren. 

 

Artikel 4 Eigendomsvoorbehoud 

4.1 De door de Leverancier geleverde zaken blijven eigendom van de Leverancier totdat De Klant heeft voldaan aan alle betalingsverplichtingen die voortvloeien uit of samenhangen met overeenkomsten waarbij de Leverancier zich tot levering van zaken heeft verplicht, waaronder vorderingen ter zake van de betaling voor de zaken en bijbehorende werkzaamheden en vergoeding voor schade, rente en (buiten-)gerechtelijke incassokosten.

4.2 De Klant is gehouden de onder eigendomsvoorbehoud afgeleverde producten met de nodige zorgvuldigheid en als herkenbaar eigendom van de Leverancier te bewaren. De Klant is verplicht de producten voor de duur van de voorbehouden eigendom adequaat te verzekeren, met een minimale dekking gelijk aan de factuurwaarde, tegen brand-, ontploffings- en waterschade alsmede tegen diefstal. De Klant zal op verzoek van de Leverancier binnen een redelijke termijn kopieën van de relevante verzekeringspolissen verstrekken.

Alle aanspraken van de Klant op de verzekeraars van de producten uit hoofde van genoemde verzekeringen worden hierbij bij voorbaat aan de Leverancier verpand, tot meerdere zekerheid van de voldoening van vorderingen van de Leverancier op de Klant. De Klant verleent de Leverancier hierbij een onherroepelijke volmacht om deze verpanding, indien nodig, namens de Klant te effectueren en/of te registreren.

De Klant is verplicht de Leverancier onmiddellijk op de hoogte te stellen van eventuele schade aan of verlies van de producten. Bij niet-nakoming van de in dit artikel genoemde verplichtingen is de Leverancier gerechtigd de overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden en/of schadevergoeding te eisen, onverminderd zijn overige rechten.

4.3 Zolang er op geleverde zaken een eigendomsvoorbehoud rust, mag de Klant deze buiten haar normale bedrijfsuitoefening niet bezwaren of vervreemden. Dit beding heeft goederenrechtelijke werking.

4.4 Nadat de Leverancier zijn eigendomsvoorbehoud heeft ingeroepen, mag hij de geleverde zaken terughalen. De Klant zal daartoe alle medewerking verlenen. Na terugneming zal de Klant worden gecrediteerd voor de marktwaarde van de teruggenomen producten, welke in geen geval hoger zal zijn dan de oorspronkelijke prijs die de Klant met de Leverancier was overeengekomen, verminderd met de kosten die voor de Leverancier uit de terugneming voortvloeien.

 

Artikel 5 Klachten, reclame en onderzoek

5.1 De Leverancier staat er niet voor in dat de apparatuur en/of zaken bij aflevering geschikt zijn voor het feitelijke en/of door de Klant beoogde gebruik, tenzij in de schriftelijke overeenkomst de gebruiksdoeleinden duidelijk en zonder voorbehoud zijn gespecificeerd.

5.2 De Klant is gehouden om geleverde zaken onmiddellijk na ontvangst, en verrichte diensten zo spoedig mogelijk na uitvoering, te inspecteren. De Klant onderzoekt daarbij of kwaliteit en kwantiteit van het geleverde en/of verrichte overeenstemmen met de overeenkomst en voldoen aan de eisen die partijen dienaangaande zijn overeengekomen. Voor zaken betreft dit onderzoek in ieder geval de hoeveelheid en zichtbare gebreken. Voor diensten omvat dit onderzoek de volledigheid, conformiteit en kwaliteit van de geleverde prestatie.

5.3 In geval van levering van zaken dient de Klant zichtbare gebreken binnen 5 werkdagen na levering schriftelijk aan de Leverancier te melden. Niet-zichtbare gebreken dient de Klant binnen 5 werkdagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen 3 maanden na levering schriftelijk aan de Leverancier te melden.

5.4 In geval van uitvoering van werkzaamheden dient De Klant binnen 5 werkdagen na voltooiing daarvan een gebrek schriftelijk aan de Leverancier te melden. Als een gebrek in de werkzaamheden zich pas later manifesteert, dient De Klant dit binnen 5 werkdagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen 3 maanden na voltooiing van de werkzaamheden, schriftelijk aan de Leverancier te melden.

5.5 Indien na de in artikel 5.3 en 5.4 genoemde termijn melding wordt gemaakt, dan komt De Klant geen recht meer toe op herstel, vervanging of schadeloosstelling. Hetzelfde geldt in het geval dat de klacht haar oorzaak vindt in nalatigheid van De Klant.

5.6 Indien tussen de Leverancier en de Klant is komen vast te staan dat een zaak gebrekkig is en dienaangaande tijdig is gereclameerd, dan zal de Leverancier de gebrekkige zaak binnen redelijke termijn na retourontvangst daarvan – naar eigen keuze – vervangen of zorgdragen voor herstel dan wel vervangende vergoeding daarvoor aan de Klant voldoen. Indien retournering redelijkerwijs niet mogelijk is, zal in afwijking van het voorgaande, schriftelijke kennisgeving van het gebrek door de Klant volstaan.

5.7 Indien tussen partijen is komen vast te staan dat sprake is van een gebrekkige dienst zal de Leverancier – naar eigen keuze – overgaan tot herstel of vergoeding. 

5.8 Retourzending van een product wordt alleen geaccepteerd binnen tien werkdagen na aflevering van het product bij de Klant en na schriftelijke toestemming van de Leverancier.

5.9 Op maat gemaakte of op verzoek van de Klant aangepaste producten kunnen niet worden geretourneerd. Overige producten kunnen – mits in ongebruikte en originele staat – binnen zeven dagen na levering worden geretourneerd als dit schriftelijk is overeengekomen tussen partijen. Kosten van verzending komen voor rekening van de Klant.

5.10 In geval van een ongegronde klacht komen de kosten van onderzoek en verzending voor rekening van de Klant.

5.11 Indien de Klant tijdig reclameert, schort dit haar betalingsverplichting niet op. De Klant blijft in dat geval ook gehouden tot afname en betaling van de overige bestelde zaken en diensten, althans hetgeen waartoe zij de Leverancier opdracht gegeven heeft.  

5.12 Ieder ander of verdergaand beroep van de Klant op non-conformiteit van geleverde producten of diensten buiten het in dit artikel 5 bepaalde is uitgesloten.

 

Artikel 6 Niet-nakoming, opschorting, informatieverstrekking en ontbinding  

6.1 Aan elk der partijen komt de bevoegdheid tot ontbinding van de overeenkomst wegens een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van die overeenkomst slechts toe indien de andere partij, steeds in alle gevallen na een zo gedetailleerd mogelijke schriftelijke ingebrekestelling waarbij een redelijke termijn gesteld wordt voor zuivering van de tekortkoming, toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van wezenlijke verplichtingen uit de overeenkomst. Betalingsverplichtingen van de Klant en alle verplichtingen tot medewerking en/of informatieverstrekking door de Klant of een door de Klant in te schakelen derde gelden in alle gevallen als wezenlijke verplichtingen uit de overeenkomst. 

6.2 Indien de Klant op het moment van de ontbinding al prestaties ter uitvoering van de overeenkomst heeft ontvangen, zullen deze prestaties en de daarmee samenhangende betalingsverplichtingen geen voorwerp van ongedaan making zijn, tenzij de Klant bewijst dat de Leverancier ten aanzien van het wezenlijke deel van die prestaties in verzuim is. Bedragen die de Leverancier vóór de ontbinding heeft gefactureerd in verband met hetgeen hij ter uitvoering van de overeenkomst reeds naar behoren heeft verricht of geleverd, blijven met inachtneming van het in de vorige volzin bepaalde onverminderd verschuldigd en worden op het moment van de ontbinding direct opeisbaar. 

6.3 De Leverancier kan de overeenkomst zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk schriftelijk opzeggen indien aan de Klant – al dan niet voorlopig – surseance van betaling wordt verleend, indien ten aanzien van de Klant faillissement wordt aangevraagd, indien de onderneming van de Klant wordt geliquideerd of beëindigd anders dan ten behoeve van reconstructie of samenvoeging van ondernemingen. De Leverancier kan de overeenkomst tevens zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk opzeggen indien de beslissende zeggenschap over de onderneming van de Klant direct of indirect wijzigt. De Leverancier is wegens de beëindiging als bedoeld in dit artikellid nimmer tot enige restitutie van reeds ontvangen gelden dan wel tot schadevergoeding gehouden. In geval de Klant onherroepelijk in staat van faillissement is komen te verkeren, eindigt alsdan het recht van de Klant tot gebruik van de ter beschikking gestelde programmatuur, websites en dergelijke alsmede het recht van de Klant tot toegang en/of gebruik van de diensten van de Leverancier, tenzij de Klant naar genoegen van de Leverancier zekerheid aanbiedt voor de nakoming van haar betalingsverplichtingen.

6.4 De Klant is niet gerechtigd een overeenkomst van opdracht welke voor bepaalde tijd is aangegaan, tussentijds op te zeggen.

6.5 Indien één van de in artikel 6.3 genoemde gevallen zich voordoet, blijven de rechten van de Leverancier op nakoming in stand. Ook kan de Leverancier niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele schade aan de zijde van De Klant die voortvloeit uit of anderszins verband houdt met de (gehele of gedeeltelijke) opzegging, ontbinding of opschorting door de Leverancier. 

6.6 Bij de beëindiging van een overeenkomst tussen de Leverancier en De Klant staakt De Klant het gebruik van de diensten en programmatuur van de Leverancier en retourneert zij alle door de Leverancier aan haar ten titel van (bruik-) leen en/of huur ter beschikking gestelde zaken.

6.7 De Leverancier voert de overeengekomen werkzaamheden uit op basis van de door de Klant verstrekte informatie en gegevens. De Klant draagt zorg voor correcte en tijdige aanlevering van de informatie en gegevens waarvan de Leverancier aangeeft, of waarvan de Klant redelijkerwijs behoort te begrijpen, dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst. De Leverancier is niet aansprakelijk voor schade van welke aard ook die direct of indirect het gevolg is van niet correcte of niet tijdige aanlevering van de bedoelde informatie en gegevens door de Klant. Indien de voor uitvoering van de overeenkomst benodigde informatie en de gegevens niet tijdig aan de Leverancier zijn verstrekt, heeft de Leverancier het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten.  

6.8 De Leverancier is bevoegd de nakoming van zijn verplichtingen op te schorten indien (a.) sprake is van een toerekenbare tekortkoming van de Klant als bedoeld in artikel 6.1 dan wel (b.) de Leverancier na het sluiten van de overeenkomst bekend raakt met feiten of omstandigheden die goede grond geven te vrezen dat de Klant haar verplichtingen niet zal nakomen. In geval er goede grond bestaat te vrezen dat de Klant slechts gedeeltelijk of niet behoorlijk zal nakomen, is de opschorting slechts toegelaten voor zover de tekortkoming haar rechtvaardigt. Indien de Leverancier gebruikt maakt van zijn opschortingsbevoegdheid heeft de Klant geen recht op eventuele vergoeding van daardoor ontstane schade.

 

Artikel 7 Geheimhouding en informatiebeveiliging

7.1  De Klant en de Leverancier dragen er zorg voor dat alle van de andere partij ontvangen gegevens waarvan men weet of redelijkerwijs behoort te weten dat deze van vertrouwelijke aard zijn, geheim blijven. Deze geheimhouding geldt niet voor de Leverancier indien en voor zover verstrekking van de desbetreffende gegevens aan een derde noodzakelijk is ingevolge een rechterlijke uitspraak, een wettelijk voorschrift of voor de goede uitvoering van de overeenkomst door de Leverancier. De partij die vertrouwelijke gegevens ontvangt, zal deze slechts gebruiken voor het doel waarvoor deze verstrekt zijn. Gegevens worden in ieder geval als vertrouwelijk beschouwd indien deze door een der partijen als zodanig zijn aangeduid.

7.2  Partijen zullen voornoemde geheimhoudingsplicht opleggen aan alle binnen hun bedrijf werkzame personen en aan alle personen die namens of in opdracht van hen zijn betrokken bij de uitvoering van de overeenkomst.

7.3 De Klant erkent dat de van de Leverancier afkomstige offertes, overeenkomsten, technische beschrijvingen, tekeningen, schema’s  en programmatuur steeds een vertrouwelijk karakter hebben en dat deze bedrijfsgeheimen van de Leverancier, diens toede Leveranciers en/of de producent van de programmatuur bevatten.

7.4  Indien de Klant in strijd handelt met enige verplichting van artikel 7.1 t/m 7.3 is zij een onmiddellijk opeisbare boete verschuldigd van € 10.000,- per overtreding, en € 500,- voor iedere dag dat een overtreding voortduurt, onverminderd het recht van de Leverancier om schadevergoeding te vorderen.  

 

7.5 Verplichtingen van Klant met betrekking tot (informatie)beveiliging

7.5.1 De Klant is verantwoordelijk voor het adequaat beveiligen en up-to-date houden van haar eigen systemen en infrastructuur die in verbinding staan met of gebruik maken van de door of via de Leverancier geleverde diensten en/of producten. Deze verantwoordelijkheid strekt zich ook uit over door of via de Leverancier geleverde producten en systemen tenzij daarover andere afspraken zijn gemaakt.

7.5.2 Onder ‘adequaat beveiligen’ en ‘up-to-date houden’ wordt in ieder geval verstaan:

  1. a) Het tijdig installeren van alle beveiligingsupdates en patches voor besturingssystemen, applicaties en firmware, uiterlijk binnen 30 dagen na beschikbaarstelling door de betreffende de Leverancier, tenzij er dringende redenen zijn om hiervan af te wijken;
  2. b) Het implementeren en onderhouden van up-to-date antivirussoftware en firewalls;
  3. c) Het hanteren van een sterk wachtwoordbeleid, waaronder het gebruik van complexe wachtwoorden en, waar mogelijk, twee-factor authenticatie;
  4. d) Het regelmatig, ten minste eenmaal per maand, uitvoeren van beveiligingsscans en het verhelpen van geïdentificeerde kwetsbaarheden;
  5. e) Het beperken van toegangsrechten tot systemen en data op basis van het ‘least privilege’-principe. De Klant zal haar systemen en infrastructuur adequaat beveiligen en up-to-date houden.
  6. f) Het zeer regelmatig maken van back-ups van bedrijfsdata (de Leverancier adviseert het hanteren van een 3-2-1-strategie (3 kopieën, 2 verschillende opslagmedia, 1 off site back-up) om de kans op verlies van data te minimaliseren.
  7. g) Het bijhouden van actuele kennis van mogelijk bedreigingen en het trainen van personeel om mogelijk datalekken en/of ransomware infiltratie, hacking, sociale engineering en andere bedreigingen te voorkomen, bijvoorbeeld met behulp van periodieke awareness

 7.5.3 Als de Leverancier op grond van de tussen partijen gesloten overeenkomst gehouden is tot het uitvoeren van bepaalde beveiligingsmaatregelen, zullen die beveiligingsmaat-regelen beantwoorden aan de tussen partijen schriftelijk overeengekomen specificaties. Indien de uitvoering van bepaalde beveiligingsmaatregelen door de Leverancier is overeengekomen maar specificaties van die maatregelen zijn niet door partijen uitgewerkt, dan zullen de beveiligingsmaatregelen voldoen aan een niveau dat, gelet op de stand van de techniek, de gevoeligheid van de gegevens en de aan het treffen van de beveiliging verbonden kosten niet onredelijk is. De Leverancier staat er niet voor in dat genomen beveiligingsmaatregelen onder alle omstandigheden doeltreffend (genoeg) zijn.

7.5.4 De Leverancier levert producten, software en/of diensten die geheel of gedeeltelijk kunnen bestaan uit producten, software of diensten die door derden worden ontwikkeld of geleverd. De Leverancier is niet aansprakelijk voor kwetsbaarheden, beveiligingsproblemen of andere tekortkomingen in deze producten, software of diensten van derden.

 

Artikel 8 Aansprakelijkheid 

8.1 De totale aansprakelijkheid van de Leverancier wegens een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst of op welke rechtsgrond dan ook, is steeds beperkt tot de vergoeding van directe schade, waarbij het totale door de Leverancier aan de Klant te betalen bedrag uit hoofde van eventuele ongedaanmakingsverplichtingen en vergoeding van schade nimmer meer zal bedragen dan maximaal het bedrag van respectievelijk de aanschafprijs van het betreffende product dan wel de voor de betreffende dienst overeengekomen prijs (exclusief BTW). Indien de overeenkomst tussen de Leverancier en de Klant hoofdzakelijk een duurovereenkomst is met een looptijd van meer dan zes maanden, is de aansprakelijkheid van de Leverancier beperkt tot het totaal van de vergoedingen (exclusief BTW) bedongen voor zes maanden. 

8.2 Voorts heeft te gelden dat de aansprakelijkheid als bedoeld in het vorige artikellid is beperkt tot het bedrag dat onder de aansprakelijkheidsverzekering van de Leverancier in het betreffende geval wordt uitgekeerd, te vermeerderen met het toepasselijke eigen risico. Aan de Klant wordt desgewenst kosteloos een kopie verstrekt van de van toepassing zijnde verzekeringspolis(sen).

8.3 Onder directe schade als bedoeld in artikel 8.1  wordt uitsluitend verstaan;
– de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden;
– de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van de Leverancier aan de overeenkomst te laten beantwoorden, tenzij deze niet aan de Leverancier toegerekend kunnen worden;
– redelijke kosten die gemaakt zijn ter voorkoming of beperking van de directe schade.

8.4 De aansprakelijkheid van de Leverancier voor indirecte schade, gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen, opzichtschade, verminderde goodwill, schade door bedrijfsstagnatie, schade als gevolg van aanspraken van afnemers van de Klant, schade verband houdende met het gebruik van door de Klant aan de Leverancier voorgeschreven zaken, materialen of programmatuur van derden en schade verband houdende met de inschakeling van door de Klant aan de Leverancier voorgeschreven toeleveranciers, is uitgesloten. Eveneens is uitgesloten de aansprakelijkheid van de Leverancier verband houdende met verminking, vernietiging of verlies van gegevens of documenten. 

 8.5 De Leverancier is niet aansprakelijk voor schade, indien en voor zover de Klant zich voor de desbetreffende schade heeft verzekerd dan wel zich in redelijkheid had kunnen verzekeren.

8.6 Voor zover de Leverancier bij het uitvoeren van de overeenkomst gebruik maakt van de diensten van derden, en deze derden hun aansprakelijkheid hebben beperkt, houden alle aan de Leverancier gegeven opdrachten de bevoegdheid in om dergelijke aansprakelijk-heidsbeperkingen mede namens de Klant te aanvaarden. 

8.7 De Leverancier is niet aansprakelijk voor enige tekortkoming van ingeschakelde derden.

8.8. Op deze Algemene Voorwaarden kunnen zich ook die natuurlijke en rechtspersonen beroepen die direct of indirect op welke wijze dan ook, al dan niet op grond van een arbeidsovereenkomst, bij de dienstverlening aan de Klant door of vanwege de Leverancier zijn betrokken.

8.9 De Leverancier is niet aansprakelijk voor kosten of schade ten gevolge van de wijziging, vernietiging of verlies van programma’s, bestanden en/of andere gegevens, aangezien de Klant krachtens deze Algemene Voorwaarden gehouden is er voor zorg te dragen dat zij te allen tijde een back-up van die programma’s, bestanden en gegevens behoudt.  

8.10 De in dit artikel beschreven uitsluitingen en beperkingen van aansprakelijkheid van de Leverancier laten eventuele verdergaande uitsluitingen en beperkingen van aansprakelijk-heid van de Leverancier die elders in deze Algemene Voorwaarden zijn opgenomen, onverlet.

8.11 In afwijking van de aansprakelijkheidsbeperkingen en -uitsluitingen zoals beschreven in de artikelen 8.1 tot en met 8.10 van deze Algemene Voorwaarden, alsmede eventuele andere bepalingen elders in deze Algemene Voorwaarden die de aansprakelijkheid van de Leverancier beperken of uitsluiten, is niet uitgesloten de aansprakelijkheid van de Leverancier voor schade die het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de bedrijfsleiding van de Leverancier.

8.12 De Klant vrijwaart de Leverancier voor aanspraken van derden die voortvloeien uit, dan wel verband houden met de uitvoering van de overeenkomst.

 

Artikel 9 Beeld- en geluidsopname en -verwerking

9.1 Dit artikel is van toepassing op alle overeenkomsten strekkende tot het door de Leverancier beschikbaar stellen van video- en/of audioapparatuur en de verwerking van  beeld- en audiomateriaal. Onder ‘verwerking’ als bedoeld in dit artikel wordt verstaan: iedere  be- of verwerking in de breedste zin waaronder in ieder geval het opslaan, uitlezen, opnemen, bewerken, doorsturen, uitzenden en anderszins publiceren of gebruiken van beeld- en audiomateriaal.

9.2 De plaatsing van audio- en videoapparatuur geschiedt op aanwijzing en onder verantwoordelijkheid van de Klant. De Klant draagt er zorg voor dat de betreffende apparatuur op de aangewezen locatie mag worden geplaatst en mag worden gebruikt. De Klant vrijwaart de Leverancier ter zake voor aanspraken van derden. De te plaatsen apparatuur blijft te allen tijde eigendom van de Leverancier. De Klant zal als een goed huisvader zorgdragen voor het beheer en behoud van de door de Leverancier geplaatste apparatuur. 

9.3 De Klant zal zich bij de inzet van audio- en videoapparatuur en het uitlezen, opslaan, bewerken of anderszins gebruiken van de daarmee opgenomen beeld- en geluidsbestanden strikt houden aan de geldende wet- en regelgeving waaronder in het bijzonder de privacywetgeving. De Leverancier vraagt in dit verband onder meer aandacht voor het gebruik van op afstand bedienbare camera’s en microfoons. 

9.4 De Leverancier behoudt zich het recht voor om, indien zij constateert dat de Klant bij het gebruik van de audio- en videoapparatuur en/of bij de verwerking van audio- en videomateriaal in strijd handelt met wet- en/of regelgeving, de overeenkomst met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk op te zeggen, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de Klant.

9.5 Voor zover de Leverancier in opdracht van de Klant persoonsgegevens verwerkt doet zij dat op grond van een tussen partijen gesloten verwerkersovereenkomst. 

9.6 De Klant vrijwaart de Leverancier uitdrukkelijk voor eventuele aanspraken van derden, waaronder eventuele van overheidswege op te leggen boetes, die verband houden met het in strijd met wet- en/of regelgeving be- of verwerken van audio- en/of videomateriaal c.q. persoonsgegevens.

 

Artikel 10 Overmacht 

10.1 In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming in de nakoming van zijn verplichtingen niet aan de Leverancier kan worden toegerekend in geval van één van de wil van de Leverancier onafhankelijke omstandigheid, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van de Leverancier kan worden verlangd.

10.2 Tot de omstandigheden als bedoeld in artikel 10.1 worden mede gerekend: oproer, oorlog, overheidsmaatregelen en -bemoeiingen, binnenlandse ongeregeldheden of opstand, stakingen, werkonderbrekingen of uitsluitingen, brand, ontploffing, natuurgeweld, pandemieën, stroomstoringen, transportvertragingen, apparatuuruitval, cybercrimina-

liteit, verstoring van digitale infrastructuur, ongelukken, weersomstandigheden, de omstandigheid dat door de Leverancier ingeschakelde derden zoals de Leveranciers, onderaannemers en transporteurs, of partijen waarvan de Klant afhankelijk is, niet of niet tijdig voldoen aan hun verplichtingen, en meer in het algemeen al die gebeurtenissen die buiten de wil en/of schuld van de Leverancier nakoming, tijdelijk of blijvend verhinderen. Onder overmacht wordt ook verstaan: onvoorziene omstandigheden met betrekking tot personeel en/of materiaal en/of materieel, waarvan de Leverancier zich bij de uitvoering van de overeenkomst bedient of zich pleegt te bedienen, welke van dien aard zijn dat de uitvoering van de overeenkomst onmogelijk dan wel dermate bezwaarlijk en/of zo onevenredig kostbaar wordt dat (gehele of gedeeltelijke) nakoming van de overeenkomst in redelijkheid niet meer van de Leverancier kan worden verwacht. 

10.3 De Leverancier heeft het recht de nakoming van zijn verplichtingen op te schorten als hij door overmacht tijdelijk is verhinderd zijn verplichtingen jegens de Klant na te komen. De Leverancier zal de Klant zo spoedig mogelijk schriftelijk op de hoogte stellen van een (dreigende) overmachtsituatie en de verwachte duur daarvan. Als de overmachtsituatie is vervallen, komt de Leverancier zijn verplichtingen na zodra zijn planning het toelaat.

10.4 Een beroep op overmacht kan door de Leverancier worden gedaan voor, tijdens en na de periode waarin de werkzaamheden of levering op grond van de overeenkomst verricht moeten of moesten worden. 

10.5 Indien er sprake is van overmacht en nakoming blijvend onmogelijk is of wordt, dan wel de tijdelijke overmachtssituatie meer dan zestig dagen heeft geduurd, is de Leverancier bevoegd de overeenkomst met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk te ontbinden. De Klant is in die gevallen bevoegd de overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden, maar alleen voor dat deel van de verplichtingen dat nog niet is nagekomen door de Leverancier.

10.6 De Klant heeft geen recht op vergoeding van de als gevolg van de overmacht, opschorting of ontbinding in de zin van dit artikel 10 geleden of te lijden schade. Ook niet als de Leverancier enig voordeel geniet ten gevolge van de overmachtstoestand.

Artikel 11 Communicatie 

11.1 Het contact tussen de Klant en de Leverancier verloopt zoveel mogelijk via één of meer door respectievelijk de Leverancier en de Klant aangewezen contactpersonen.

11.2 Incidenten en storingen dienen door de Klant zo spoedig mogelijk aangemeld te worden door middel van het door de Leverancier beschikbaar gestelde incident-managementsysteem.

 

Artikel 12 Toepasselijk recht, geschillenbeslechting  

12.1 Op alle rechtsbetrekkingen waarbij de Leverancier partij is, is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing, ook indien aan een verbintenis geheel of gedeeltelijk in het buitenland uitvoering wordt gegeven of indien de Klant aldaar haar woon- of vestigingsplaats heeft. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag is uitgesloten. 

12.2 Geschillen die ontstaan naar aanleiding van de tussen partijen gesloten overeenkomst en/of naar aanleiding van nadere overeenkomsten die daarvan het gevolg zijn, worden beslecht door arbitrage overeenkomstig het Arbitragereglement van de Stichting Geschillenoplossing Automatisering, statutair gevestigd te Den Haag, één en ander onverminderd het recht van elk der partijen een voorziening in (arbitraal) kort geding te vragen en onverminderd het recht van elk der partijen tot het treffen van conservatoire rechtsmaatregelen. 

12.3 Alvorens een beroep te doen op arbitrage, zullen partijen zich inspannen om het geschil in onderling overleg op te lossen. Hiertoe zullen partijen ten minste eenmaal in persoon bijeenkomen voor overleg binnen 30 dagen nadat één der partijen het geschil schriftelijk aan de ander heeft gemeld. Indien dit overleg niet tot een oplossing leidt, kunnen partijen overgaan tot arbitrage zoals beschreven in artikel 12.2.

12.4 In afwijking van het bepaalde in artikel 12.2 is de Leverancier gerechtigd vorderingen tot betaling van geldsommen, waarvan de verschuldigdheid door de Klant niet binnen 14 dagen na factuurdatum schriftelijk is betwist, voor te leggen aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar de Leverancier gevestigd is.

12.5 Ongeacht het bepaalde in artikel 12.2, behoudt de Leverancier het recht om bij de bevoegde rechter voorlopige voorzieningen te verzoeken ter bescherming van haar rechten onder de overeenkomst.

Het verzoeken van een voorlopige voorziening bij de bevoegde rechter, doet geen afbreuk aan de verplichting van partijen om het geschil zoals bepaald in artikel 12.2 door middel van arbitrage te beslechten. 

 

Artikel 13 Wervingsverbod

13.1 De Klant zal geen bij de uitvoering van de werkzaamheden betrokken werknemer(s) van de Leverancier (of van door de Leverancier bij de uitvoering van de overeenkomst betrokken derden) aannemen of benaderen om bij de Klant, al dan niet tijdelijk, direct of indirect in dienst te treden, dan wel direct of indirect ten behoeve van de Klant, al dan niet in loondienst, werkzaamheden te verrichten. Dit wervingsverbod geldt gedurende de looptijd van de overeenkomst en enige verlenging daarvan en gedurende de twaalf (12) maanden daarna, zulks onder verbeurte van een zonder rechterlijke tussenkomst direct opeisbare boete ter grootte van zes maanden brutosalaris van de betreffende werknemer(s).

  

Artikel 14 Uitvoering van diensten 

14.1 Wanneer door de Leverancier diensten worden geleverd is tussen de Leverancier als opdrachtnemer en de Klant als opdrachtgever sprake van een overeenkomst van opdracht.  

14.2 Alle werkzaamheden die in opdracht van de Klant door de Leverancier worden verricht worden gekwalificeerd als diensten.  

14.3 Alle diensten van de Leverancier worden uitgevoerd op basis van een inspanningsverplichting, tenzij en voor zover in de overeenkomst de Leverancier uitdrukkelijk een resultaat heeft toegezegd en het betreffende resultaat tevens met voldoende bepaaldheid is omschreven.

14.4 Indien een bindende termijn van uitvoering overeen is gekomen wordt deze verlengd met de periode dat zich een verhinderende omstandigheid (zoals overmacht ex. artikel 10 van deze Algemene Voorwaarden) voordoet, dan wel wanneer de Klant haar verplichtingen conform de gesloten overeenkomst niet nakomt.  

14.5 De Leverancier is te allen tijde gerechtigd bij de uitvoering van overeenkomsten derden te betrekken. De artikelen 7:404, 7:407 lid 2 en 7:409 BW zijn niet van toepassing. 

 

Artikel 15 Installatie, configuratie en werkzaamheden op locatie  

15.1 De Leverancier zal conform de overeenkomst overgaan tot configuratie en installatie van hardware en software ten behoeve van de Klant, teneinde een werkend systeem te realiseren.  

15.2 De Leverancier zal aan de Klant adviezen geven over de gewenste configuratie, maar de keuze, aanschaf en het beheer van de hardware-, software- en/of netwerkomgeving waarbinnen de configuratie en installatie plaatsvindt, is uitsluitend en volledig de verantwoordelijkheid van de Klant.  

15.3 Indien de Leverancier werkzaamheden verricht op een bedrijfslocatie van de Klant of op een andere door de Klant te bepalen locatie, draagt de Klant zorg voor een werkomgeving die voldoet aan alle aldaar bij wet- en regelgeving gestelde voorschriften omtrent arbeidsomstandigheden en veiligheidseisen in relatie tot de uit te voeren werkzaamheden. De Klant informeert de Leverancier over deze voorschriften en eisen en ziet er op toe dat deze binnen de werkomgeving door alle aanwezige personen en organisaties worden nageleefd. De Klant is bovendien gehouden de door de Leverancier gegeven veiligheids-voorschriften na te leven en veiligheidsinstructies van personeel van de Leverancier onmiddellijk op te volgen. De voor de uitvoering van de diensten ter beschikking te stellen faciliteiten door de Klant dienen passend, veilig en beveiligd tegen diefstal te zijn.  

15.4 De locaties waarop voor de Klant werkzaamheden worden verricht dienen voor de Leverancier bereikbaar en ongehinderd toegankelijk te zijn. De Klant draagt zorg voor de aanwezigheid en bereikbaarheid van de voor de werkzaamheden noodzakelijke nutsvoor-zieningen.

 

Artikel 16 Duur en beëindiging overeenkomst 

16.1 Indien en voor zover de tussen partijen gesloten overeenkomst een duurovereenkomst is, geldt dat de overeenkomst is aangegaan voor de in de overeenkomst vermelde duur, bij gebreke waarvan de duur van 12 maanden geldt.

16.2 Na de in artikel 16.1 genoemde termijn wordt de overeenkomst stilzwijgend voortgezet en is deze maandelijks opzegbaar. De opzegging dient schriftelijk te worden gedaan tegen het einde van de kalendermaand. Er geldt een opzegtermijn van één maand. 

16.3 De overeenkomst kan eindigen met wederzijds goedvinden, mits beide partijen schriftelijk instemmen met deze beëindiging.  

 

Artikel 17 onderhoud en herstel 

17.1 Onderhoud omvat het laten functioneren van de bestaande apparatuur, hardware en/of software conform de afspraken in de overeenkomst.

17.2 De Leverancier zal zich inspannen om fouten in de geconfigureerde en geïnstalleerde hard- en software te herstellen. De Klant is zich ervan bewust dat de Leverancier hierbij voor de updates, foutherstelsoftware of reserve-onderdelen afhankelijk is van derde-de Leverancier(s) en andere derden.  

17.3 De Leverancier spant zich in om de momenten van niet-beschikbaarheid en/of geen toegang tot systemen of diensten zoveel mogelijk te beperken. De Klant komt geen recht tot het vorderen van schadevergoeding toe wanneer zich onverhoopt een situatie voordoet waarin een systeem of dienst niet bereikbaar of niet toegankelijk is.  

17.4 Indien de Klant zelf een wijziging aan de door de Leverancier geconfigureerde of geïnstalleerde hard- of software wil aanbrengen, gebeurt dit op geheel eigen risico en verantwoordelijkheid van de Klant, tenzij de Leverancier de voorgestelde wijziging schriftelijk heeft goedgekeurd onder eventueel te stellen voorwaarden. 

 

Artikel 18 Helpdesk en bereikbaarheid 

18.1 Ondersteuning wordt op afstand geleverd per telefoon, per e-mail, of via een remote tool zoals TeamViewer, tenzij anders overeen is gekomen.   

18.2 Tenzij de overeenkomst anders bepaalt, is de Leverancier (c.q. de helpdesk) bereikbaar op werkdagen van 8.30 uur t/m 17.00 uur. 

18.3 Verzoeken om ondersteuning worden zoveel mogelijk via het incident-management-systeem ingediend.

 

Artikel 19 Wijzigingen 

19.1 Veranderingen in de door de Klant verstrekte opdracht, dan wel aanvullende opdrachten, gelden alleen als deze worden overeengekomen met instemming van de Leverancier. Veranderingen in de opdracht kunnen gevolgen hebben voor de condities waaronder de oorspronkelijke opdracht is aanvaard.  

19.2 Bij een verandering of aanvulling van de opdracht is de Leverancier gerechtigd een hogere prijs te verlangen en overeengekomen termijnen/tijdstippen aan te passen.  

 

Artikel 20 Dataretentie en -verwijdering na beëindiging

20.1 Na beëindiging van de overeenkomst als gevolg van opzegging of ontbinding worden alle eventueel voor de Klant opgeslagen gegevens tot 30 dagen na de datum van beëindiging beschikbaar gehouden. De Leverancier kan desgevraagd een kopie van die gegevens maken en verstrekken. Na de termijn van 30 dagen worden de voor de Klant opgeslagen gegevens door de Leverancier gewist, tenzij anders tussen partijen is overeengekomen. Voor het verlenen aan medewerking bij het veiligstellen van de betreffende gegevens door de Klant kan de Leverancier kosten in rekening brengen conform haar gebruikelijke (uur-)tarieven. 

 

Artikel 21 Intellectuele eigendomsrechten 

21.1 De Leverancier behoudt zich de rechten en bevoegdheden voor die hem toekomen op grond van de Auteurswet en andere intellectuele wet- en regelgeving. Alle rechten van intellectuele eigendom die ontstaan tijdens de uitvoering van de overeenkomst of daaruit voortvloeien berusten uitsluitend bij de Leverancier. 

21.2 De Leverancier heeft het recht de door de uitvoering van een overeenkomst aan zijn zijde toegenomen kennis ook voor andere doeleinden te gebruiken, voor zover hierbij geen strikt vertrouwelijke informatie van de Klant ter kennis van derden wordt gebracht.

21.3  Alle rechten van intellectuele eigendom op de op grond van de overeenkomst ontwikkelde of aan de Klant ter beschikking gestelde programmatuur, websites, databestanden, apparatuur of materialen zoals analyses, ontwerpen, documentatie, rapporten, offertes, evenals voorbereidend materiaal daarvan, berusten uitsluitend bij de Leverancier, diens licentiegevers of diens toeleveranciers. De Klant verkrijgt de gebruiksrechten die bij deze Algemene Voorwaarden, de schriftelijk tussen partijen gesloten overeenkomst en de wet uitdrukkelijk aan haar zijn toegekend. Een aan de Klant toekomend recht tot gebruik is niet-exclusief, niet-overdraagbaar, niet-verpandbaar en niet-sublicentieerbaar.

21.4 De Klant staat er voor in dat geen rechten van derden zich verzetten tegen beschikbaarstelling aan de Leverancier van apparatuur, programmatuur, voor websites bestemd materiaal, databestanden en/of andere materialen en/of ontwerpen, met het doel van gebruik, onderhoud, bewerking, installatie of integratie. De Klant vrijwaart de Leverancier tegen elke aanspraak van een derde die gebaseerd is op de bewering dat zodanig beschikbaar stellen, gebruik, onderhoud, bewerken, installeren of integreren inbreuk maakt op enig recht van die derde.

21.5 Bij inbreuk op dan wel overtreding van hetgeen in dit artikel is opgenomen is de Klant een onmiddellijk opeisbare boete verschuldigd van € 10.000,00 per overtreding, en € 500,- voor iedere dag dat een overtreding voortduurt,  onverminderd het recht van de Leverancier om schadevergoeding te vorderen. 

 

Artikel 22 Privacy en gegevensbescherming 

22.1 De Leverancier hecht veel waarde aan het op een verantwoorde wijze omgaan met privacygevoelige informatie. De Leverancier zal privacygevoelige informatie behandelen in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De Leverancier implementeert passende technische en organisatorische maatregelen om de veiligheid van de gegevens zoveel als mogelijk te waarborgen.

Inzage in computerdata van de Klant geschiedt vanzelfsprekend alleen indien noodzakelijk bij de uitvoering van de werkzaamheden, na opdracht van de Klant of indien de Leverancier daartoe wettelijke verplicht is. De Leverancier zal buiten het bestek van de overeenkomst nooit gegevensbestanden van de Klant bewaren, gebruiken, kopiëren voor eigen gebruik of openbaar maken. 

22.2 De Leverancier verwerkt, in gevallen waarin zij verwerker is en de Klant verwerkings-verantwoordelijke, persoonsgegevens in overeenstemming met een tussen partijen gesloten verwerkersovereenkomst.

AANVULLENDE BEPALINGEN INDIEN PRODUCTEN WORDEN GELEVERD 

 

Artikel 23 Garantie 

23.1 De Leverancier verstrekt geen garantie op geleverde producten (waaronder onderdelen en apparatuur), tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. 

23.2  Voor zover de toeleverancier van de Leverancier of de producent van de geleverde  zaken (fabrieks-)garantie geven op door de Leverancier geleverde zaken zal de Leverancier desgewenst namens de Klant de claim onder de (fabrieks-)garantie indienen bij de betreffende toeleverancier of producent.

23.3 Iedere eventueel door de Leverancier verstrekte garantie komt te vervallen indien een gebrek is ontstaan als gevolg van normale slijtage, onoordeelkundig of oneigenlijk gebruik, onjuiste opslag, onjuist onderhoud of zelfherstel door De Klant. De garantie vervalt ook indien de gegarandeerde zaken zijn aangepast of gewijzigd. 

23.4 De eventueel door de Leverancier verstrekte garantie beperkt zich tot de reparatie of vervanging van producten of onderdelen daarvan. De tijd, reis- en verblijfskosten als mede overige kosten welke door de Leverancier besteed dienen te worden aan het ter plaatse vervangen of repareren van de producten valt buiten de garantie en zal op basis van nacalculatie in rekening worden gebracht tenzij hierover, vooraf, andere afspraken zijn gemaakt.

 

Artikel 24 Bij geen garantie

24.1 Bij gebreke van een door de Leverancier uitdrukkelijk gegeven garantie als bedoeld in artikel 23, geldt het bepaalde in artikel 5 van deze Algemene Voorwaarden.

AANVULLENDE BEPALINGEN AS-A-SERVICE DIENSTEN EN GEBRUIKSLICENTIE 

 

Artikel 25 Uitvoering van as-a-Service diensten 

25.1 De Leverancier biedt verschillende ICT-oplossingen aan in de vorm van een dienst. Het gaat onder meer om Software-as-a-Service, Infrastructure-as-a-Service, Platform-as-a-Service en WiFi-as-a-Service. Al die oplossingen worden hierna aangeduid met ‘XaaS-dienst(en)’. XaaS-diensten kenmerken zich door ofwel op locatie van de Klant geïnstalleerde en in stand gehouden systemen, servers en voorzieningen (zoals wifi-apparatuur, switches en opslagapparatuur) ofwel het door de Leverancier ‘op afstand’ beschikbaar stellen van programmatuur en/of systemen aan de Klant via internet of een ander datanetwerk, waarbij de Klant zich via inlogmiddelen toegang kan verschaffen (zoals remote desktop).  

25.2 De Leverancier verricht de XaaS-dienst uitsluitend in opdracht van de Klant. Het staat de Klant niet vrij om personen buiten haar organisatie gebruik te laten maken van de door de Leverancier verleende XaaS-dienst of in dat verband aan de Klant beschikbaar gestelde systemen en voorzieningen, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.

25.3 Als de Leverancier op grond van een verzoek of bevoegd gegeven bevel van een overheidsinstantie of in verband met een wettelijke verplichting werkzaamheden verricht met betrekking tot binnen een XaaS-dienst opgeslagen gegevens van de Klant, haar medewerkers of gebruikers, zullen alle daaraan verbonden kosten aan De Klant in rekening worden gebracht.

25.4 De Leverancier kan wijzigingen in de inhoud of omvang van de XaaS-dienst aanbrengen. Indien dergelijke wijzigingen leiden tot een aanzienlijke vermindering van de met de Klant overeengekomen dienstverlening is de Klant bevoegd om de overeenkomst schriftelijk op te zeggen tegen de datum waarop de wijziging in werking treedt, tenzij deze wijziging verband houdt met wijzigingen in relevante wetgeving of andere door bevoegde instanties gegeven voorschriften of de wijziging het gevolg is van door de Leveranciers c.q. producenten van enig onderdeel van een XaaS-dienst uitgebrachte updates, patches, enz.

25.5 De Leverancier kan de uitvoering van de XaaS-dienst voortzetten met gebruikmaking van een nieuwe of gewijzigde versie van programmatuur. De Leverancier is niet gehouden specifiek voor de Klant bepaalde eigenschappen of functionaliteiten van de XaaS-dienst te handhaven, te wijzigen of toe te voegen.

25.6 De Leverancier kan de XaaS-dienst geheel of gedeeltelijk tijdelijk buiten gebruik stellen voor preventief, correctief of adaptief onderhoud of andere vormen van service. De Leverancier zal de buitengebruikstelling niet langer laten duren dan noodzakelijk. De Leverancier is nimmer gehouden De Klant een geheugendrager te verstrekken met daarop de in het kader van de XaaS-dienst aan De Klant ter beschikking te stellen en te houden programmatuur.

25.7 Van het bepaalde in dit artikel 25 en het bepaalde in artikel 26 tot en met 29 wordt enkel afgeweken als zulks schriftelijk tussen de Leverancier en de Klant is of wordt overeengekomen of als een artikellid niet van toepassing kan zijn op de betreffende XaaS-dienst.

 

Artikel 26 herstel van as-a-Service diensten

26.1 De Leverancier staat er niet voor in dat de in het kader van de XaaS-dienst ter beschikking te houden programmatuur foutloos is en zonder onderbrekingen functioneert. De Leverancier zal zich er voor inspannen fouten in de programmatuur binnen een redelijke termijn te herstellen indien en voor zover het programmatuur betreft die door de Leverancier zelf is ontwikkeld en de desbetreffende gebreken door de Klant gedetailleerd omschreven schriftelijk bij de Leverancier zijn gemeld. De Leverancier kan in voorkomend geval het herstel van de gebreken uitstellen totdat een nieuwe versie van de programmatuur in gebruik wordt genomen.

26.2 De Leverancier staat er niet voor in dat gebreken in programmatuur die niet zelf door de Leverancier is ontwikkeld, zullen worden verholpen. De Leverancier is gerechtigd tijdelijke oplossingen dan wel programma-omwegen of probleemvermijdende beperkingen in de XaaS-dienst aan te brengen. De Leverancier is gerechtigd om, volgens zijn gebruikelijke tarieven, de hiermee gemoeide kosten aan de Klant in rekening te brengen. 

26.3 De Klant zal, mede op basis van de door de Leverancier verstrekte inlichtingen omtrent maatregelen ter voorkoming en beperking van de gevolgen van storingen, gebreken in de XaaS-dienstverlening, verminking of verlies van gegevens of andere incidenten, de risico’s voor haar organisatie inventariseren en zo nodig aanvullende maatregelen treffen om die risico’s te beperken. De Leverancier verklaart zich bereid om op verzoek van De Klant naar redelijkheid medewerking te verlenen aan verdere door de Klant te nemen maatregelen, tegen door de Leverancier te stellen (financiële) voorwaarden. De Leverancier is daarbij nimmer gehouden tot herstel van verminkte of verloren gegane gegevens.

26.4 De Leverancier staat er niet voor in dat de in het kader van een XaaS-dienst ter beschikking te houden systemen, hardware en/of software tijdig worden aangepast aan wijzigingen in relevante wet- en regelgeving.

26.5  Het is de Klant verboden de beveiliging van onderdelen van de XaaS-dienst te verbreken, te ondermijnen of in gevaar te brengen. Ook is het De Klant verboden om een XaaS-dienst te benutten voor het plegen van strafbare feiten of voor oneigenlijke doeleinden. 

26.6 Het is De Klant verboden de tot de XaaS-dienst behorende onderdelen te kopiëren, reproduceren, verveelvoudigen, namaken, reconstrueren, vertalen, dan wel op andere wijze na te maken of te wijzigen.   

26.7 De Klant draagt er zorg voor dat zij toereikende veiligheidsmaatregelen treft om te voorkomen dat door of namens haar onderdelen van de XaaS-dienst worden besmet, gewijzigd of beïnvloed door onder meer virussen (zoals worms, trojan horses, logic bombs, etc.), computercriminaliteit en onrechtmatig gebruik door derden.  

26.8 De Klant is verplicht aan de Leverancier alle informatie te verschaffen die nodig is om een blijvend goed gebruik en het blijvend goed functioneren van de XaaS-dienst te kunnen garanderen.  

26.9 Indien de voorschriften in dit artikel 26 niet door de Klant worden nageleefd, is de Leverancier gerechtigd het gebruik van de XaaS-dienst door de Klant te blokkeren of te beperken, zonder dat de Klant enig recht tot schadevergoeding toekomt. Voor alle schade die de Leverancier lijdt als gevolg van het niet-nakomen van de verplichtingen uit onderhavig artikel door de Klant is de Klant aansprakelijk en de Klant dient deze schade dientengevolge aan de Leverancier te vergoeden.  

 

Artikel 27 Licenties

27.1 De Leverancier stelt aan de Klant op basis van een gebruikslicentie de overeengekomen besturingssystemen en andere software en de overeengekomen gebruikersdocumentatie gedurende de looptijd van de overeenkomst voor gebruik ter beschikking, hierna te noemen ‘de software’. Het recht tot gebruik van de software is niet-exclusief, niet- overdraagbaar, niet-verpandbaar en niet-sublicentieerbaar.

27.2 Indien en voor zover de Leverancier software van derden aan de Klant ter beschikking stelt, zullen, voor wat betreft die software, de (licentie-)voorwaarden van desbetreffende derden door de Leverancier namens de Klant worden aanvaard. De Klant is gerechtigd om inzage te verzoeken in die (licentie-)voorwaarden.

27.3 De Klant mag de software uitsluitend in en ten behoeve van haar eigen organisatie gebruiken en zulks uitsluitend voor zover dat noodzakelijk is voor het beoogde gebruik. Het is de Klant niet toegestaan om wijzigingen aan de software aan te brengen, anders dan het wijzigen van gebruikersinstellingen.

27.4 De Leverancier levert uitsluitend  ondersteuning op ter beschikking gestelde XaaS-diensten als daarover met de Klant schriftelijk afspraken zijn gemaakt.  

 

Artikel 28 Overdraagbaarheid van rechten

28.1 Het is de Klant nimmer toegestaan delen van XaaS-diensten of daarvan deel uitmakende software te verkopen, te verhuren, te vervreemden of daarop beperkte rechten te verlenen of op welke wijze, voor welk doel of onder welke titel dan ook ter beschikking van een derde te stellen. Dit beding heeft goederenrechtelijke werking. 

28.2 Voor alle schade die de Leverancier lijdt als gevolg van het niet-nakomen van artikel 28.1 door de Klant, is de Klant aansprakelijk en de Klant dient deze schade dientengevolge aan de Leverancier te vergoeden.  

28.3 De Klant is zich ervan bewust dat wanneer zij door een toeleverancier of ontwikkelaar van de betreffende software gestelde licentie- of gebruiksvoorwaarden schendt, zij aansprakelijk kan zijn jegens  die betreffende de Leverancier of ontwikkelaar.

 

Artikel 29 Verplichtingen Leverancier bij as-a-Service diensten 

29.1 De Leverancier spant zich in om zorg te dragen voor de overeengekomen beschikbaarheid en toegang tot de XaaS-dienst voor de Klant maar kan die beschikbaarheid niet steeds garanderen.  

29.2 De Leverancier mag de beschikbaarheid van en/of de toegang tot een XaaS-dienst beperken indien dit noodzakelijk is voor aanpassing, verbetering, (preventief) onderhoud, beveiliging en bescherming van de tot de XaaS-dienst behorende onderdelen.  

29.3 De Leverancier spant zich in om de door dan wel namens de Klant ingevoerde gegevens te beschermen tegen diefstal, verlies, ongeautoriseerde toegang en wijziging, in overeenstemming met het bepaalde in de tussen partijen gesloten overeenkomst.   

29.4 De Leverancier hoeft verminkte en/of verloren gegane gegevens niet te herstellen of terug te plaatsen indien de oorzaak niet is toe te rekenen aan de Leverancier (bijvoorbeeld in geval van ongeoorloofd of onjuist gebruik door gebruikers bij de Klant.).  

29.5 De Leverancier zal de door de Klant ingevoerde gegevens niet inzien of ter beschikking stellen aan derden, tenzij inzage in gegevens noodzakelijk is in geval van de Klantonder-steuning en/of werkzaamheden en/of aanpassingen aan het systeem danwel die inzage of ter beschikking stelling wettelijk is verplicht. De Leverancier zal persoons- en andere gegevens die vallen onder de wet- en regelgeving die de persoonlijke levenssfeer beschermen, overeenkomstig die wet- en regelgeving behandelen.  

29.6 De Leverancier spant zich in om de momenten van niet-beschikbaarheid en/of geen toegang tot systemen zoveel mogelijk te beperken. De Klant komt geen recht tot het vorderen van schadevergoeding toe wanneer zich onverhoopt een situatie voordoet waarin het systeem niet bereikbaar of niet toegankelijk is.  

AANVULLENDE BEPALINGEN ONDERHOUD EN STORINGEN APPARATUUR EN SYSTEMEN

 

Artikel 30 Onderhoud en storingen apparatuur

30.1 De Leverancier zal het onderhoud en de ondersteuning leveren met betrekking tot de in de overeenkomst genoemde apparatuur en (al dan virtuele) systemen, zulks uitsluitend indien dit schriftelijk is overeengekomen. 

30.2 Gedurende de tijd dat de Leverancier te onderhouden apparatuur of onderdelen daarvan onder zich heeft, heeft de Klant geen recht op tijdelijk vervangende apparatuur, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

30.3 De inhoud en omvang van de te verrichten onderhouds- en supportdiensten en de eventueel bijbehorende serviceniveaus zullen in een schriftelijke overeenkomst worden vastgelegd. Bij gebreke van zo’n schriftelijke overeenkomst zal de Leverancier zich ervoor in te spannen naar beste vermogen storingen die naar behoren door de Klant bij de Leverancier zijn gemeld, binnen een redelijke termijn te verhelpen. Bij de bepaling van die ‘redelijke termijn’ wordt uitgegaan van kantooruren tijdens werkdagen. Door de Leverancier aangewezen werkdagen waarop zijn bedrijf is gesloten gelden niet als werkdagen bij de bepaling van een redelijke termijn.

Onder ‘storing’ wordt in deze Algemene Voorwaarden verstaan: het niet of niet zonder onderbreking voldoen van de apparatuur/het systeem aan de door de Leverancier schriftelijk uitdrukkelijk kenbaar gemaakte specificaties van die apparatuur/dat systeem. Van een storing is alleen sprake indien de Klant deze storing kan aantonen en de desbetreffende storing bovendien kan worden gereproduceerd. De Leverancier is tevens gerechtigd, doch niet verplicht, tot preventief onderhoud.

30.4 De Klant zal, onmiddellijk nadat zich een storing aan de apparatuur/het systeem voordoet, de Leverancier daarvan in kennis stellen door middel van een gedetailleerde omschrijving.

30.5 De Klant zal alle door de Leverancier verlangde medewerking verlenen voor onderhoud en reparatie, zoals de tijdelijke staking van het gebruik van de apparatuur/het systeem. De Klant is gehouden het personeel van de Leverancier of door de Leverancier aangewezen derden toegang te verschaffen tot de plaats van de apparatuur/het systeem, alle overige noodzakelijke medewerking te verlenen en de apparatuur/het systeem aan de Leverancier ten behoeve van onderhoud of reparatie ter beschikking te stellen.

30.6 Alvorens de apparatuur/het systeem aan de Leverancier voor onderhoud of reparatie aan te bieden draagt De Klant er zorg voor dat van alle in of op de apparatuur/het systeem vastgelegde programmatuur en data een volledige en goed werkende reservekopie is gemaakt.

30.7 Op verzoek van de Leverancier zal een ter zake kundige medewerker van de Klant

voor raadpleging bij onderhouds- of reparatiewerkzaamheden beschikbaar zijn.

30.8 Indien het naar het oordeel van de Leverancier voor het onderhoud van de apparatuur/het systeem nodig is dat de verbindingen van de apparatuur/het systeem met andere apparatuur of met programmatuur worden getest, zal de Klant de desbetreffende andere apparatuur en programmatuur evenals de testprocedures en informatiedragers ter beschikking van de Leverancier stellen.

30.9 De Klant draagt het risico van verlies, diefstal of beschadiging van de apparatuur gedurende de periode dat de Leverancier deze voor onderhouds- of reparatiewerkzaamheden onder zich heeft. 

 

  1. Kosten onderhoud, support en reparatie

31.1 Tenzij bij overeenkomst uitdrukkelijk anders is afgesproken geldt dat in een kostenopgave van de Leverancier niet is begrepen:

– kosten van (het vervangen van) verbruiksartikelen zoals batterijen, stempels, inkt-(cartridges), tonerartikelen, kabels en accessoires;

– kosten van (het vervangen van) onderdelen alsmede onderhoudsdiensten voor het herstel van storingen die geheel of gedeeltelijk zijn veroorzaakt door pogingen tot herstel door anderen dan de Leverancier;

– werkzaamheden ten behoeve van revisie van apparatuur/systemen;

– modificaties aan apparatuur/systemen;

– verplaatsing, verhuizing, herinstallatie van apparatuur of werkzaamheden ten gevolge hiervan. 

De periodieke vergoedingen voor onderhoud en support zijn verschuldigd ongeacht of de Klant de apparatuur/het systeem in gebruik heeft (genomen) of van de mogelijkheid tot onderhoud of support gebruik maakt.

31.2 Werkzaamheden wegens het onderzoek of herstel van storingen die het gevolg zijn van of verband houden met gebruiksfouten, onoordeelkundig gebruik van de apparatuur/het systeem of van buiten komende oorzaken, zoals gebreken in internet, datanetwerkver-

bindingen, spanningsvoorzieningen, of koppelingen met apparatuur, programmatuur of materialen welke niet onder de onderhoudsovereenkomst vallen, worden op nacalculatie in rekening gebracht.

31.3 Tot de onderhoudsverplichtingen van de Leverancier behoren niet:

– het onderzoek of herstel van storingen die het gevolg zijn van of verband houden met wijziging van de apparatuur/het systeem anders dan door of namens de Leverancier;

– het gebruik van de apparatuur/het systeem in strijd met de daarvoor geldende voorwaarden en het nalaten van de Klant om de apparatuur/het systeem tijdig te laten onderhouden.

Onder de onderhoudsverplichtingen van de Leverancier vallen evenmin onderzoek of herstel van storingen die verband houden met door of namens De Klant op de apparatuur/het systeem geïnstalleerde programmatuur, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.

31.4 Indien de Leverancier onderzoek en/of onderhoud verricht in verband met het in dit artikel 31 bepaalde, kan de Leverancier de kosten van dat onderzoek en/of onderhoud volgens zijn gebruikelijke tarieven in rekening brengen. Het voorgaande laat al hetgeen de Klant aan de Leverancier ter zake van onderhoud verschuldigd is, onverlet.

31.5 De Leverancier is nimmer gehouden tot herstel van als gevolg van storingen en/of onderhoud verminkte of verloren gegane gegevens.